måndag 14 maj 2012

Sova i egen säng?

Felix sover i sin säng om nätterna. Han somnar vid mitt bröst och sedan lägger jag honom i sängen, ungefär vid 10-tiden på kvällen. Han vaknar ganska ofta vid 3-tiden och vill ha lite att äta då. Om jag lyckas hålla mig vaken så lägger jag honom i hans säng som står precis intill min igen, annars ligger han hos mig. Nätterna han sover genom utan att vilja äta blir fler och fler, men det går lite i vågor.

Jag har valt att göra såhär av flera olika anledningar, den allra största anledningen är för att det passar mig och Felix. Jag vill ha honom nära så att jag inte behöver gå upp om nätterna när han vill ha mat och jag vill att han ska kunna se mig när han vaknar. Jag tror att god sömn bygger på trygghet och att den tryggheten måste man bygga upp. Min plan är att skapa en trygghetszon åt gången. Först var det hos mig som var tryggheten, sedan hans säng. Nästa steg blir att flytta hans säng från min säng och nästa igen blir att flytta hans säng in på hans rum. Jag har inte bråttom, huvudsaken är att han är trygg både när han ska somna och när han vaknar. Jag vet också att han kommer ha mardrömsperioder och andra turbulenta perioder i sitt liv som stör nattsömnen och då vill jag finnas nära, för hans skull. Felix har dessutom varit väldigt tydlig med hur och var han vill sova hittills. Vissa nätter har han varit "klängig" och velat sova nära mig, andra nätter har han inte alls kommit till ro förrän jag lagt honom ensam i sängen. Någon kontinuitet när det gäller sömn räknar jag inte med på länge. God nattsömn är något man bygger upp och skapar med trygghet.

Det är han som styr, men jag försöker hjälpa honom till bra mönster och beteenden.

1 kommentar:

  1. Kan du hjälpa mig i en fototävling och rösta på bilden på min dotter när hon ligger på sin pappas arm? Vi är nummer fyra (4). Idag söndag är sista dagen att rösta innan tävlingen avgörs. Snälla rösta här: http://oliviasfotoblogg.blogg.se/2012/may/dags-att-rosta-pa-din-favorit-bild-i-fototavl.html

    Du får såklart en länk hos mig som visas för över 600 läsare, om du hjälper mig :) Tack!

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se

    SvaraRadera