måndag 20 februari 2012

Häxkuren

OBS! Varning! 
Don't try this at home! 

Igår hade jag feber hela dagen. Men föräldrarna annorstädes hann jag känna ett sting av "hur fan ska det här gå?" Men det gick bra, efter en stunds gnissel på morgonen då Felix troligen tyckte att mjölken var för varm, inte ville busa, inte ville mysa, inte sova, helst ville äta men inte ur de där överkokta tuttarna och så, så gick det ganska bra. Vi flyttade ur sängen ner i soffan så att jag kunde sitta bekvämt även med ond nacke, då åt han. Sedan somnade vi i soffan och sov en lång stund.

Grejen med mig och feber är att jag inte kan äta ordentligt, och grejen med mig och att inte kunna äta ordentligt är att jag får migrän av det. Alltid. Idag har huvudvärken lurat och jag har försökt mota den med vad jag äter och vad jag väljer att inte äta. CocaCola är dåligt, jag har lärt mig det, trots att kroppen ber om det. Avokado är bättre, ProViva likaså, semla också uppenbarligen. Men när kvällen kommer och huvudvärken mer och mer liknar migrän och gör mer och mer ont, då är det slut på försöken. Då är det hårda tag som gäller.

Innan jag blev gravid så körde jag en häxkur mot migrän. En Panodil, en Ipren och så svalde jag ner det med en burk Redbull eller dylik energidryck (ICAs funkar skitfint). När man är gravid får man inte ta Ipren eller dricka energidryck. När man ammar får man knappt ta Ipren och inte dricka energidryck. Men om man har migrän som håller i sig i upp till tre dygn så är man ingen vidare bra mamma, och det funkar i synnerhet dåligt om man är ensam med sin bebis om inte nära och kära ställer upp.

Så jag gjorde vad vilken mamma som helst hade gjort. Googlade! Ipren är ok i en engångsdos, enligt Fass och det bekräftade 1177. De avrådde starkt från energidrycken, men jag trotsade dem. Migränen måste bort, och google kunde inte ge mig något konkret om hur det skulle vara skadligt för Felix. Jag stoppade med andra ord fingrarna i öronen, sjöng trallalla en stund och gjorde som jag ville. Migränen gav vika med en gång.

Jag håller tummarna att mitt experiment funkar bra för oss båda. Men jag fick ingen medalj för bästa mamma, idag heller.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar